onsdag 29 juli 2009

Blodet kokar!

JAG HAR ALDRIG VART SÅ ARG!!!

Idag har mitt blod kokat så jag trodde jag skulle gå itur. Jag grina så arg jag va, jag ringde mamma och ida för jag visste inte vart jag skulle ta vägen.
Jag slog handen i frysdörren på jobbet så jag trodde hela handen gick sönder, sen åkte jag hem och slog handen i kylen hemma. Jag har inte kunnat suttit stilla en sekund för jag va så förbannad. Nästan aldrig känt nå liknande känsla!

Jag fick bevitna det som kallas rasism!
Av en nära person här i oslo, och jag vart så arg.

Jag tål det inte, speciellt inte när jag ser en människa framför mig som pratar ren svenska men är mörkhyad. DÅ KAN INTE HON FÅ JOBBET ALLTSÅ??
När vi för 2 dagar sen va helt besatt av att få en till jobbet. Hur kan man neka en människa jobb när hon har lappen framför ögonen att vi behöver personal och hon har det som behövs förutom att hon har fel hudfärg?
Tänkte hela tiden på att om det va Mateja som skulle stå där och inte få jobbet för hon heter Anusic i efternamn, fasen så jag skulle gå i taket! Hon är invandrare men ser nästan svensk ut, har topp betyg, fick guld saxen från frisör utbildningen, har jobbat nästan hela sitt liv iaf så länge jag kan minnas. Det har hela hennes familj. Mateja har det största hjärtat jag vet och skulle aldrig kunna såra en människa med mening. Hon finns där i våt och tort för mig. Vi kan ibland inte höras på veckor, men jag vet att dagen jag ringer så svarar hon som en syster. Hennes mamma har den varmaste kramen varje gång man träffar henne. Hon mosar i en mat för man ska ha det bra. Och vet ni, hon är invandrare. Tänk på den ni som har andra åsikter. Vad är det som skiljer dom mot en vanlig svensson familj?
Den som kan berätta det för mig får gärna göra det. Och den människan ska ha goda argument!
Nej, om det är nått jag inte tål så är det sånt här.

Men han fick höra att jag tyckte det va fel, det ska gudarna veta!
Jag ryser och biter fortfrande ihop tänderna när jag skriver det här.
Döm inte en människa efter hudfärg eller landet dom kommer ifrån, och vissa har faktiskt inget val utan är tvingade att flytta hit!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar